15 Ağustos 2014 Cuma

0-3 Ay Bebek Oyunları


Hamile kalınca insan hemen bebeğine yetip, yetemeyeceğini, sevgisini verip, veremeyeceğini, zamanı nasıl doğru kullanacağını falan bir sürü şey düşünüyor. Çok araştırıp, bazen bilgi çokluğunda boğuluyor bazen de yok ben bu kadarını yapamam diyorsunuz ama öyle değilmiş işte. İçgüdüsel olarak anne olmaya hazırsanız, o vakti bir şekilde yaratıyorsunuz ve onu doyasıya seviyorsunuz. 

#bebekoyunlaogrenir.. Pera Nil ile doğduğundan beri oyunlar oynamaya çalışıyoruz. Çok fazla kitap okuyorum ve araştırıyorum bunun için. Ama her annenin vakit sıkıntısı olabilir. Mesela şu an evin topluluğundan feragat edip, yazıyorum bu yazıyı. Çoğu oyun için akşamki yemekten feragat ettiğim gibi :) Bi'şeyler hallolurken bi'şeyler tıkanıyor. Yardımcınız yoksa bu böyle ve kendinizi kötü hissetmeyin. Hem ne demişler?; "Mutlu çocukların dağınık anneleri vardır." :)


İnstagramda Pera Nil ile oynadığımız bazı oyunları paylaşıyorum. #bebekoyunlaogrenir ve #bebekleiletisim tagleriyle takip edebilirsiniz.

Bazı kitap ve internet sitelerinden oyunlar biriktirdim ve bugünlük 0-3 ay arası bebeklerle oynanabilecek oyunları yazıyorum.

Bebek sevgiyle büyür. Onu sık sık sarıp, sarmalamak, öpmek oyunların en güzeli. Bu onların güven duygusu kazanmasını sağlar.
Bir bebeği kucaklamak, ona dokunmak sadece rahatlatmaz, aynı zamanda beyninin gelişmesine de yardım eder. Bizim bebeğe nasıl dokunduğumuz, onu nasıl sevdiğimiz, nasıl davrandığımız ve beslediğimiz nasıl birer erişkin olacaklarını etkiler.

Üfleme Oyunu
Bebeğin eline, ayağına, yanağına, burnuna üfleyerek bu uzuvlarının farkına varmasını sağlayın. Üflediğiniz yeri de bebeğinize mutlaka söyleyin. Nazikçe ve güvenilir bir ses tonuyla: 'İşte bebeğimin minik eli'

Parmak Oyunu
Parmağınızı yüzyüze durduğunuz bebeğinizin avucuna koyun. Refleks olarak elini kapatacaktır. 'Amma güçlüsün' demeyi unutmayın. Bu oyun, takip etme yeteneklerini geliştirir.

Yüz İnceleme Oyunu
Yenidoğan bebekler erişkin yüzlerine bakmaya ve hatta onları taklit etmeye bayılırlar. Görme ve duymasını geliştirmek için bu oyun harika. Bebeğin gözlerinin içine bakın ve şarkı söyleyin. Gözlerinizi kırpın. Dil çıkarın. Öksürün, esneyin. Pera iki-üç aylıkken dil çıkarmamızı taklit edebiliyordu.

Şarkı Söyleme Oyunu
Müzik dinletmek bebekler için çok önemli. Daha sonra ayrı bir yazıda yazacağım ama bebeğinize şarkı söyleyemenin onun taklit yeteneğini geliştirdiğini biliyor muydunuz? Üstelik ona şarkı söyleyen bir anne/baba/bakıcı onları çoook mutlu eder. Üstelik bebekler ritm ile anlatılan şeyleri çok daha kolay öğrenir.

Döndürme Oyunu
Bebeğiniz kucağınızdayken nazikçe dönme hareketleri yapın. Bu onun boşluğu öğrenmesine ve denge duygusunu geliştirmesine yardımcı olacaktır.

Masaj Oyunu
Bebekle bire bir temas onun gelişimi için çok ama çok önemli. Masaj yapmak da çok güzel bir oyundur ve onun zihinsel, bedensel ve ruhsal gelişiminde büyük rol oynar. Masaj yaparken onunla konuşmayı unutmayın.

Konuşma Oyunu
Biliyorum her şeyi konuşmak çok zor, çok yorucu ama bebeğinize yaptıklarınızı anlatmak onun için çok eğlenceli ve güven verici bir durum.

Siyah Beyaz
Bebekler, ilk zamanlar siyah beyaz resimleri görebilirler. Onlar için kolayca, beyaz kağıtlara siyah kalemle şekiller, suratlar çizerek 15-20 cm uzaklıktan gösterebilirsiniz. Oldukça ilgisini çekecektir.

Bu şekilde dönenceler de yapabilir, karyolasına asabilirsiniz. Parti süsleri, minik kurabiye kalıpları, tüy ve renkli kağıtlardan şeritler keserek kendi dönencenizi yapabilirsiniz. Yalnızca güvenlik önlemlerine dikkat edin.

Ayna Oyunu
Bebekler yüzleri çok seviyor. Hele kendi yüzlerini gördüklerini düşünün. Bu onlar için inanılmaz bir keşif! Hem de ikinizi aynı anda yan yana görecek :)

Ce-ee Oyunu
Bebek bu oyunla sebep-sonuç ilişkisini anlayacak. Kaybolup, gittiğini düşündüğü şeyin öyle olmadığını anlayacak yani siz gözünün önünde olmadığınızda daima geri geleceğinizi öğrenmesine yardımcı olacaktır. Beklenti gücünü geliştirip, yüz yüze oynanan bir oyun olduğu için bebeğin sosyalleşme becerisi açısından da oldukça yararlıdır. 
Yüzünüzü elinizle veya bir örtü ile kapayın. 'Anne nerede?' diye sorup, ellerinizi açıp, Ce Eee deyin :)

Sessiz İfade Oyunu
Hiçbir şey saçma değildir :) Bebeğinize yaklaşıp, abartılı hareketlerde bulunun, aptal surat ifadeleri yapın, saçınızı yüzünüze indirin, kurbağa gibi zıplayın, düşme taklidi yapın, hapşurun veya öksürün. Göz temasını kaçırmayın ve boingg, puff gibi sesler çıkarmayı unutmayın. Duyguları öğrenmeye başlayan bebeğinize yardımcı olun :)

Hani Bana Oyunu
Bu geleneksel oyun, bağ kurmayı güçlendiren bir oyun. Bebeğin baş parmağı ile başlayıp, tek tek el parmaklarını çimdikleyin, Bu tutmuş, bu temizlemiş, bu pişirmiş, bu yemiş, bu da hani bana hani bana demiş :) Bebeğin son cümlede hassas bir yerini gıdıklamayı unutmayın. 

Sallama
Bebeğinizi kollarınızda tutup, hafifçe sağa sola sallayın. Gondol gibi düşünün. Boşlukta sallanıyor olmak ona anne karnını hatırlatacak ve hoşuna gidecektir. Ayrıca beyincik beynin hareket ve dengenin yani sira dil, sosyal etkilesim, muzik yetenegi, dikkat, korku ve zevk gibi duygusal tepkilerle ilgili zihinsel sureclerinde onemli rol oynuyor. Bebegi sallama, ters sallandirma gibi hareketler beynin bu bolumunun gelismesini ve buyumesini tesvik eder. Salincakta sallanmak da beyin gelisimine hayli yardimci olur.

Bir Varmış Bir Yokmuş Oyunu
Elinizdeki oyuncağı bebeğinizin farketmesini sağlayacak şekilde ona yaklaştırın. Farkettiğinde oyuncağın üzerine örtü örtün ve 'gittiii' deyin. Sonra çok beklemeden örtüyü kaldırın ve 'geldiii' deyin. Bu oyun onun varlık yokluk kavramlarını öğrenmesine yardım edecek.

Keşfet Oyunu
Bebekle gezintiye çıkmak hem sizi hem onu rahatlatacaktır. Biz fırtına, yağmur demeden sarıp, sarmalayıp çıkarıyorduk Pera'yı dışarı. Kışın doğduğu için büyüklerin tuhafına gitse de bebek hemşiremizi dinledim ve neredeyse her gün yürüyüşe çıktım.
Bu keşfet oyununu evde de oynayabilirsiniz. Odaları aynı sırayla gezip, bebeğinize anlatabilir, onun ilgisini çekecek sesli ve renkli nesneleri tanıtabilirsiniz.

4 yorum:

burcu karabulut ertan dedi ki...

Harikasın tatlım , bizim de günlerimiz hep oyunla geçiyor . Yanlız bu oyunlar bağımlılık yapıyor, 1 gün atlayamıyorsun. Ama en güzel oyun akranlarıyla kaynaştırmak galiba . Kendi aralarında çok güçlü bir dilleri var.

Bilun Şen dedi ki...

* BURCU'cummm kaynaştıracağız inşallah bizimkileri tüm mesafeleri aşıp <3

İki Balık Bir Kedi dedi ki...

Vaaauuuvv supersin..ve cidden harika bir annesin ;))
bazilarini biliyor/uyguluyordum ama üfleme gibi seyleri senden duydum..harika bir yazi olmus
cok tesekkurler ♥

Bilun Şen dedi ki...

Canımmm benim asıl süper olan sensin <3